Belangrijke basis voor een juiste meditatiehouding

Basis meditatiehoudingDe meeste kussens, bankjes en krukjes zijn zo gemaakt dat de heupen iets hoger zijn dan de knieën. Hierdoor kantelt het bekken automatisch naar voren. Het bekken is de basis voor een rechte en ontspannen houding waarbij de tussenwervelschijven en alle andere onderdelen van de wervelkolom worden ontlast. Hierdoor kan de ademhaling vrij stromen. De driehoek van het zitvlak en knieën zorgt in dit geval dan ook voor een belangrijke basis voor een stevige en stabiele houding.

Als je op zoek gaat naar een houding die het mogelijk maakt om comfortabel te zitten en die ervoor zorgt dat je bewust bent, houd dan de volgende punten in gedachten:

  • Je rug is recht met een lichte natuurlijk holle onderrug, dus geen ingezakte of een overdreven holle rug.
  • Je wervelkolom is ontspannen.
  • Je schouders zijn ontspannen en een beetje naar achteren en naar beneden gedraaid.Meditatiehouding 2
  • Je handen worden ondersteund door ze te laten rusten op een kussen of op je schoot zodat je armen kunnen ontspannen.
  • Je hoofd is in balans en je kin is iets ingetrokken. De achterkant van je nek is ontspannen en lang alsof je hoofd aan een dun draadje aan het plafond hangt.
  • Je gezicht, ogen en kaak zijn ontspannen en je voorhoofd is glad, zonder rimpels.
  • Je tong is ontspannen en raakt licht de achterkant van je tanden.
  • Soms heb je het gevoel dat je scheef zit. Dit kun je oplossen door ondersteunende kussens te gebruiken.

Bron: Meditatietools.nl

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.