Hoe weet ik of ik goed mediteer?

meditatie houdingDe eerste gouden regel bij mediteren is dat je het NIET FOUT kunt doen. Dit is wat ik heb geleerd bij de diverse workshops en cursussen. Je kan het niet echt fout doen. Meditatie is in eerste plaats vooral het terugvinden van jezelf. Eigenlijk is “je best doen om het goed te doen” de enige foutieve gedachte die je kunt hebben bij mediteren. Dus als je het gevoel hebt dat jij je best moet doen dan is dit een mooi signaal om even een pauze te nemen. Probeer op een dergelijk moment terug te gaan naar je ademhaling en laat je gedachten los.

Meditatie helpt je om los te laten. Het loslaten van je stress, het loslaten van het eeuwige geklets in ons hoofd, het loslaten van emotionele en fysieke spanningen, het loslaten van je angst en (voor)oordelen. Het is belangrijkste is om te begrijpen dat loslaten niet iets is wat we doen. Vasthouden is iets wat we doen. Om iets vast te houden moet je een inspanning leveren. Loslaten is iets natuurlijks en gebeurt automatisch als we stoppen met vasthouden. Eén van de grote lange termijn voordelen van mediteren is loslaten Als we de kunst van loslaten hebben geïntegreerd in ons dagelijkse leven zullen we met minder last hebben van stress, emotionele en fysieke spanningen en angst.

Een aanvulling op de vorige alinea, als onze dagelijkse of wekelijkse meditatie voelt als een verplichting dan is een meditatie iets vergelijkbaars geworden met je werk. Meestal komt dit omdat je teveel in de ik doe mijn best modus zit. Meditatie is vooral iets wat niet moeilijk of zwaar mag zijn. Je moet je er vooral geen zorgen over maken of je het op de juiste manier doet.

Meditatie is vooral iets vredigs en ontspannen waarbij je jezelf toestemming en de ruimte geeft om even tot jezelf en tot rust te komen in een voor jou veilige omgeving. Natuurlijk heb je er na een drukke dag moeite mee om direct al in een meditatieve staat te komen. Het is dus belangrijk om geduldig te zijn. Hoe rustiger je bent, en hoe minder jij je best doet om te mediteren hoe makkelijker het gaat. Hierdoor ervaar jij sneller het gevoel van vrede en balans in jezelf.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

BOEKEN TIP 2: “Meditatie”De eerste en de laatste vrijheid. Dit boek is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in meditatie. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.