Soms val ik in slaap tijdens het mediteren.

Dit is niet ongebruikelijk. Mediteren is een middel om je aan te bieden wat je nodig hebt voor dat moment. Gezien onze Slapen tijdens mediterendrukke en gespannen levensstijl is dat wat we soms het hardst nodig hebben voor onze balans, helderheid en kracht gewoon slaap.

Nadat ik dit heb gezegd wil ik er nog het volgende aan toevoegen. Als jij heerlijk liggend op je bank, bed of op de vloer ligt is de kans dat je in slaap valt natuurlijk een stuk groter. Het is belangrijk dat je comfortabel ligt of zit tijdens het mediteren. Ik wil je toch aanbevelen indien mogelijk, om de meditatie zittende te doen op een stoel met je rug zo recht mogelijk en met je beide voeten op de grond. Er zijn ook veel mensen die liever op de grond zitten omdat ze hierdoor het gevoel hebben beter te kunnen aarden of gewoon omdat ze dit meer ontspannen vinden. Dit is natuurlijk ook goed. De zittende manier voor meditatie staat bekend als de “lotushouding” (zie artikel meditatie houding). Als dit goed voelt voor jou kun je hier ook gebruik van maken. Soms helpt het om een klein kussentje onder je billen te leggen.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.