Veel gestelde vragen over mediteren

Veel gestelde vragen over meditatieWat is de beste meditatie voor mij?

Het is moeilijk om voor te stellen dat er tussen de grote verscheidenheid aan meditaties geen vorm zit die ook voor jou werkt. Van de uiteenlopende soorten meditatie is de beste vorm gewoon die vorm die het meest bij je past en het beste aanvoelt. Het is dus een kwestie van experimenteren met de diverse vormen van mediteren. Vertrouw hierbij op je gevoel en intuïtie.

Als je begint met mediteren met een bepaalde reden bijvoorbeeld het verminderen van stress, het verkrijgen van een betere concentratie en meer focus, een diepere rust, enz zullen we ontdekken dat er ook andere voordelen zijn. Als we regelmatig mediteren doen we automatisch ons voordeel mee: innerlijke rust en meer evenwicht, een sterker gevoel van eigenwaarde en richting, fysieke en emotionele genezing.

Ik heb soms het gevoel dat ik gevangen zit in een bepaalde gedachte tijdens het mediteren. Wat nu?

Je kunt dit verwachten als pas bent begonnen met mediteren of op momenten dat je erg onder druk staat, of in stressvolle periodes. Laat je hierdoor niet ongerust maken. Dit is een onderdeel van het normale proces van mediteren waarbij je gedachten naar buiten stromen. Je geest is een denkend instrument en daar is helemaal niets mis mee. Zelfs als gevorderde meditatie beoefenaar houd je er altijd rekening mee dat je geest de tijd nodig heeft om tot rust te komen. Hoe minder jij je zorgen maakt over dit proces hoe sneller je geest tot rust zal komen. Je ergens zorgen over maken is eigenlijk je geest aan het werk zetten en gedachten vasthouden. Probeer je gedachten los te laten.

Probeer je iedere keer als je bent afgedwaald je gedachten weer terug te brengen bij je ademhaling. De ademhaling wordt in veel vormen van meditatie gebruikt als basis. Door je aandacht te focussen op de ademhaling tijdens het mediteren zal dit je helpen om weer terug te komen bij je natuurlijke lichaamsritme. Als er gedachten bij je opkomen en je bent je hier bewust van breng dan je gedachten zonder inspanning of jezelf te forceren weer terug naar je ademhaling. Als het je lukt probeer deze gedachten dan los van jezelf te zien. Zie de gedachten als wolken die langs komen drijven. Geef ze geen aandacht laat ze komen en gaan en breng je aandacht weer terug naar je ademhaling.

Wat is het verschil tussen mediteren en concentreren?

Concentratie kan een onderdeel zijn van mediteren. Je concentreert je als je begint met mediteren bijvoorbeeld door je te richten op je ademhaling. Na een bepaalde tijd, als je gedachten stil zijn en je bent spontaan bewust dan mediteer je zonder je te concentreren.

Wat is het verschil tussen mediteren en je denkproces?

Je denkproces vraagt energie en is het resultaat van prikkels die je op doet vanuit je omgeving. Door meditatie probeer je de activiteit van het denken te overstijgen. Door regelmatig te mediteren wordt jij je bewust dat jij niet je denken bent en dat er een ander bewustzijn is los van je gedachten.

Wat is het verschil tussen mediteren en ontspannen?

Ontspanning is een voordeel van mediteren. Je kunt op verschillende manieren ontspannen bijvoorbeeld door een lekker warm bad te nemen of door te sporten. Tijdens deze ontspanning is je denkproces nog steeds actief. Via mediteren probeer je dit denkproces te overstijgen en stil te leggen. Meditatie levert vaak een veel diepere ontspanning op en is veel effectiever in het verminderen van fysieke en mentale stress dan normale ontspanningsoefeningen.

Moet ik mediteren met mijn ogen open of dicht?

Verschillende tradities geven verschillende antwoorden op deze vraag. Met je ogen dicht kan bijdragen aan sufheid of slaperigheid. Als jij hier gevoelig voor bent kun jij beter je ogen een beetje open houden. Als je met je ogen open mediteert kan dit tot gevolg hebben dat je sneller bent afgeleidt. Je kunt dan beter je ogen sluiten of je blik richten op een kale blinde muur (dit doet men ook bij zen meditatie). Probeer te experimenteren en ontdek wat het beste bij jou past.

Waarom zal je meer genieten van het leven door het beoefenen van meditatie?

Mensen die mediteren stoppen langzaam met het bewijzen van zichzelf. Ze beginnen hun eigen leven te leiden. Ze krijgen meer waardering voor de kleine dingen, zoals de wind die door de bomen waait of de geur van een roos in de brandende zon. De kleine dingen worden een bron van geluk en vreugde. Mediteren helpt om je leven leuker te maken en zet je aan om weer meer te gaan spelen in plaats van je alleen maar te richten op serieuze zaken.

Wat kan ik fout doen tijdens het mediteren?

Werken, je best doen om het goed te doen en dingen forceren. Dit is bijna het enige wat je fout kunt doen tijdens het mediteren. Als je zonder zorgen en spanning bent is het niet zo moeilijk om alert te zijn of te worden maar als je gehaast en gestrest bent in je aanpak om iets te bereiken dan kun je gewoontes opbouwen die juist verhinderen dat je de rust weet te vinden tijdens het mediteren. Dit kan tot gevolg hebben dat je niet het gewenste resultaat bereikt en dat je voortijdig stopt met mediteren. Het is goed om geen verwachtingen te hebben en de effecten en voordelen je vooral te laten overkomen.

Mediteren is een natuurlijke reactie van het menselijke lichaam met al zijn natuurlijke bewegingen. Als je probeert het proces te beïnvloeden zal dit alleen maar averechts werken. Als je geen zin hebt om te mediteren of je bent te moe probeer het dan niet te forceren. Ga alleen mediteren als je er behoefte en plezier aan hebt.

Ik heb geen tijd om te mediteren, wat kan ik hieraan doen?

Je kunt altijd de tijd vinden om twee of drie minuten te mediteren. Belangrijk hierbij is dat je het goed doet. Dus even een rustig plekje op zoeken om te mediteren. Een korte ademhalingsmeditatie of een loopmeditatie kan wonderen verrichten. Het voordeel van mediteren is dat het je altijd meer tijd oplevert dan dat het je kost mits je het goed doet. Als je de voordelen van mediteren ontdekt maak je vanzelf meer tijd vrij vooral op drukke momenten. Er zijn boekjes verkrijgbaar die zich richten op korte meditaties.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

BOEKEN TIP 2: “Meditatie”De eerste en de laatste vrijheid. Dit boek is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in meditatie. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.