Ademhalings-meditatie

AdemhalingsmeditatieBij deze vorm van meditatie is het de bedoeling dat jij je aandacht richt op je ademhaling. De ademhalingsmeditatie is waarschijnlijk één van gemakkelijkste methodes om met mediteren te beginnen.

Begin door het aannemen van een gemakkelijke houding. Je kunt gaan zitten op een stoel of gaan liggen op een bank of op je bed. Je kunt ook gebruik maken van een klein kussentje. Belangrijk hierbij is dat je langere tijd rustig en comfortabel in deze houding kunt blijven zitten zodat jij je volledig op je ademhaling kunt concentreren.

Als je eenmaal rustig en comfortabel zit, sluit dan je ogen en begin je te focussen op je ademhaling. De ademhaling is iets wat automatisch gaat en waar we ons nooit bewust op richten. Neem de tijd en probeer je nu volledig te concentreren op je ademhaling. Forceer het niet en probeer je ademhaling niet te sturen.

Voel hoe je de lucht inademt. Is het koud of warm, kun je de adem door je longen voelen gaan? Wees je er bewust van hoe de lucht via je neus naar je keel en vervolgens naar je longen stroomt. Vervolgens laat je de lucht weer wegstromen. Herhaal dit proces van het concentreren op je ademhaling.

Als je hier mee bezig bent zul je merken dat je gedachten regelmatig afdwalen. Deze gedachten kunnen over je werk gaan of over familie en vrienden. Dit maakt allemaal niets uit. De gedachten mogen er zijn en zijn een onderdeel van het proces van mediteren.

Zodra je merkt dat er gedachten bij je opkomen en je bent je bewust van deze gedachte probeer dan langzaam je gedachten weer terug te brengen bij je ademhaling. Ook hier is het weer belangrijk dat je dit niet forceert. Als een gedachte blijft komen doe dan niet je best om deze gedachte weg te drukken. Probeer er van een afstandje naar te kijken en probeer er geen aandacht aan te geven.

Je kunt je ademhaling ook gebruiken om een dergelijke gedachte te laten wegdrijven. Als je merkt dat er een bepaalde gedachte is blaas je deze weg en richt jij je aandacht vervolgens weer op je ademhaling.

Als je in het begin moeite hebt om je geest tot rust te brengen maak je hier dan geen zorgen over. Je zult op den duur merken dat het steeds beter gaat om je geest tot rust te brengen. Het is een nieuwe vaardigheid en die moet je leren. Het is dus belangrijk om geduldig met jezelf te zijn. Je kunt het vergelijken met school. Als je een nieuwe vaardigheid wil leren is het belangrijk om regelmatig en veel te oefenen.

Soms helpt het om je ademhaling te tellen. 1 bij het inademen, 2 bij het uitademen, 3 bij het inademen, 4 bij het uitademen en ga zo verder. Als je bij 12 bent en je merkt dat je bent afgedwaald, begin dan weer opnieuw met tellen.

Als je klaar bent met je meditatie spring dan niet gelijk in de benen maar doe langzaam je ogen open rek jezelf een paar keer uit. Begin voorzichtig met bewegen en kom dan langzaam in de benen.

Als je begint met mediteren probeer het dan vijf tot tien minuten vol te houden. Als dit goed gaat kun je dit uitbouwen naar 20 minuten of zelfs nog langer.

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.