Inzicht / Vipassana meditatie

Inzicht meditatieVipassana meditatie of inzichtmeditatie is de ultieme uitvoering van een bekende uitspraak van Socrates (de Griekse filosoof) “Ken jezelf”. Boeddha ontdekte dat de oorzaak van ons lijden werkelijk kan worden opgelost door het zien van onszelf en onze echte natuurlijke zijn.

Vipassana meditatie is de vorm van meditatie die door velen wordt beschouwd als de meest pure meditatie vorm. Deze vorm van meditatie werd door Boeddha gebruikt toen hij na 49 dagen mediteren onder een heilige vijgen boom zijn spirituele verlichting bereikte. Door het bereiken van verlichting kreeg hij een groot inzicht in het menselijke leiden evenals in het proces wat nodig was om dit lijden weg te nemen.

Vipassana meditatie is een techniek waarbij het ontwikkelen van opmerkzaamheid centraal staat. Je leert observeren wat er hier-en-nu in je eigen lichaam en geest gebeurt, zonder direct over te gaan tot het beoordelen of analyseren van wat je waarneemt.

Inzichtmeditatie leert je in het hier en nu te leven. Het gaat er dus niet om in trance te raken, speciale mystieke ervaringen te beleven of om in een speciale zithouding zo lang mogelijk de geest te concentreren en verschijnselen uit te sluiten.

Bij inzichtmeditatie leer je om vrede te sluiten met jezelf en oefen je in heldere aandacht met als resultaat een vipassana meditatieintuïtief begrijpen van wie, wat en hoe we werkelijk zijn.

Inzichtmeditatie kan ieder moment van de dag beoefend worden. Om op een gemakkelijke manier opmerkzaamheid te kunnen ontwikkelen zijn zit en loop meditatie houding de meest gebruikte basishoudingen voor deze vorm van meditatie.

Veel mensen denken dat je al rustig moet zijn als je begint met een meditatie. Dit is eigenlijk helemaal niet waar! Voor het beoefenen van vipassana/ inzichtmeditatie maakt het niet uit of je onrustig, gespannen, moe of ziek bent. Datgene wat je als afleiding of als stoorzender ervaart kun je dan leren accepteren, aanschouwen, waarnemen observeren en benoemen zo lang en zo vaak dergelijke ervaringen op de voorgrond zijn.

Erg belangrijk is dat je een bepaalde motivatie en openheid hebt om te kijken naar wat er zich op het moment in of aan je voordoet en hier aandacht aan te besteden. Je kunt bij deze vorm van meditatie zelf bepalen hoe vaak en hoe lang je wilt mediteren. Voor het vertrouwd maken en het verkrijgen van diepgang in het meditatieproces heb je tijd en veel oefening nodig.

De uitvoering van de meditatie. Zorg ervoor dat je ontspannen en rechtop zit met een rechte rug. Niet als een plank maar lekker ontspannen. Let er op dat je hoofd rechtop is, je ogen zijn gesloten en de handen leg je Gautam Boeddhaontspannen op je knieën of in je schoot zoals jij dat zelf prettig vindt. Zorg ervoor dat je loszittende kleding draagt zodat je ontspannen en comfortabel kunt zitten zonder dat het hier of daar knelt.

Als je tijdens het mediteren fysieke pijn voelt of andere ongemakken gaat ervaren, dan kun je deze pijn of ongemakken gebruiken als waardevolle meditatie ervaringen. Je kunt je dan bewust zijn van het gevoel en dat benoemen of waar te nemen als ‘pijn’, of als ‘gevoel’.

Benoem deze pijn of gevoelens in je hoofd en blijf deze herhalen totdat de pijn of het gevoel naar de achtergrond verdwijnt. Zo lang de lichamelijke gevoelens niet als ondraaglijk worden ervaren kun je doorgaan met mediteren. Als het wel echt pijn gaat doen is het zeker niet de bedoeling dat je gaat forceren en krampachtig probeert stil te blijven zitten.

Het doel van Boeddha was om mensen gelukkig te maken en niet om ze te laten lijden. Door regelmatig te oefenen krijg je steeds meer inzicht. Dus het advies van Boeddha zou zijn blijf vooral oefenen om jezelf van het lijden te verlossen.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

BOEKEN TIP 2: “Meditatie”De eerste en de laatste vrijheid. Dit boek is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in meditatie. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.