Loopmeditatie

loop meditatieAls jij het moeilijk vindt om stil te zitten en je ogen gesloten te houden terwijl je mediteert dan zou loopmeditatie een goede vorm van mediteren voor je kunnen zijn. Loopmeditatie kan natuurlijk ook een mooie vorm van afwisseling zijn op een andere vorm van mediteren die jij beoefend. Voordeel van deze vorm is dat je het overal kunt toepassen. Zelfs onderweg, lopende van de ene vergadering naar de andere.

Begin je meditatie met ontspannen te lopen. Niet gewoon lopen maar je bent je bewust van de stappen die je maakt. Let op je houding en voel de spanningen en sensaties in je lichaam.

Probeer tijdens het lopen je aandacht te richten op een plek die ongeveer vijf meter voor je ligt zodat je niet alles ziet wat er om je heen gebeurt. Dit zou je alleen maar afleiden. Als je eenmaal loopt probeer dan je ademhaling af te stemmen op je beweging. Bijvoorbeeld inademen stap, uitademen stap, inademen stap, etc, etc.

Er zijn vier componenten waar je rekenschap mee moet houden tijdens een loopmeditatie:

  • Word je bewust van je ademhaling
  • Wees je bewust van je omgeving
  • Volg aandachtig de beweging van je lichaam
  • Neem de tijd om je meditatie te ervaren en te reflecteren.

Word je bewust van je ademhaling en neem de tijd om je nu te concentreren op je ademhaling. Forceer het niet en probeer je ademhaling niet te sturen.

Voel hoe je de lucht inademt. Is het koud of warm, kun je de adem door je longen voelen gaan? Wees je bewust hoe de lucht via je neus naar je keel en vervolgens naar je longen stroomt. Vervolgens laat je de lucht weer wegstromen. Herhaal dit proces van concentreren op je ademhaling. Dit proces is vergelijkbaar met de ademhalingsmeditatie.

Wanneer jij je langzaam bewust wordt van je omgeving zul je waarschijnlijk versteld staan wat je allemaal hoort, ziet, voel en ruikt. In ons dagelijkse leven nemen wij veel dingen voor vanzelfsprekend aan en gaan de meeste dingen onbewust aan ons voorbij zonder dat we er aandacht aan hebben besteed. Als je door het park loopt let dan eens op de vele kleuren die je tegenkomt. Bekijk het gras eens goed. Je zult zien dat als jij er aandacht aan geeft, je gras in veel verschillende kleuren zult zien.

Als je regelmatig een loopmeditatie doet zul je merken dat je steeds meer dingen gaat ontdekken waar je vroeger meditatie loop labtrintgeen enkele aandacht aan hebt gegeven of die je waarschijnlijk nog nooit hebt waargenomen. Kijk niet alleen naar kleuren maar wees je ook bewust van de geur van bloemen en het geluid van de vogels, het verkeer en de wind. Als je in de stad leeft dan is het moeilijker om een rustig plekje te vinden. Probeer je dan te richten op het geluid van de auto’s of van het geluid van banden op het asfalt. Je zult geluiden horen die je voorheen nog nooit hebt gehoord.

Ook geuren kunnen je zintuigen prikkelen. Misschien de geur van bloemen, van vers gemaaid gras of de zoete geur die optreedt vlak na een regenbui. Er zitten tal van geuren in de lucht en de kans is groot dat veel van deze geuren aan je bewustzijn zijn ontsnapt. Voel en hoor de wind die je gezicht streelt en geluiden maakt in de bomen en de struiken. Voel het verschil tussen een winderige en een windstille dag.

Besteed aandacht aan de beweging van je lichaam als je rond loopt. Voel hoe je armen langs je lichaam zwaaien. Let op hoe je beweegt als je je voeten van de grond tilt en hoe je ze weer neer zet. Hoe staat je hoofd, loop je rechtop of juist een beetje gebogen? Wees je bewust van de manier waarop je loopt en geniet bewust van de dingen die je tegenkomt.

Zodra je klaar bent met de loopmeditatie, neem even de tijd om terug te komen in de wereld van alle dag. Neem gedurende dit moment even de tijd om aandacht te geven aan je gevoelens en gedachten die je tijdens de meditatie hebt ervaren. Probeer na elke meditatie te onderzoeken wat je tijdens je volgende loop meditatie zou kunnen verbeteren.

Een groot voordeel van een loopmeditatie is dat je het overal kunt doen waar je de ruimte kunt vinden om vijf of tien meter kunt lopen of dit nu op je werk is in de kantoor tuin of thuis in de woonkamer. Het is natuurlijk altijd fijn als je de loopmeditatie kunt beoefenen in een natuurlijke omgeving of in een park.

Je kunt een vergelijkbare meditatie natuurlijk ook altijd doen tijdens het fietsen, het zwemmen, het eten, het huishouden of een andere vorm van bewegen waarbij je met je aandacht bewust kunt zijn. Zelfs tijdens het tanden poetsen.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

BOEKEN TIP 2: “Meditatie”De eerste en de laatste vrijheid. Dit boek is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in meditatie. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.