Mantra – Japa Meditatie

mantra - japa meditatieJapa of mantra meditatie is een vorm van ontspanning waarbij je aandacht volledig is gericht op het herhalen van een woord voor een bepaalde tijdsperiode. Iedereen heeft vast wel eens gehoord van chanten maar de meeste mensen weten niet precies waarvoor dit wordt gebruikt.

Chanten is Een langere tijd op een vast ritme van de adem dezelfde tonen zingen, het liefst op een lange uitademing. Eén van de meest makkelijke wijze van chanten is om na een diepe, langzame inademing op de uitademing een toon te laten horen, liefst zo diep mogelijk, en dan in je eigen lijf voelen waar het resoneert. Deze trillingen of resonanties veroorzaken in je lichaam en hoofd een ontspannen en rustige staat van welzijn.

Er zijn verschillende stromingen binnen de mantra en japa meditatie wereld. Iedere stroming heeft zijn eigen woorden die in een mantra worden gebruikt. Het is belangrijk dat het een woord is dat een positieve impact op jou heeft. Voor het gebruik van de juiste woorden is dit de meest belangrijke overweging. Dus wat is goed voor jou?

Een aantal woorden die regelmatig worden gebruikt tijdens het chanten zijn: Om, Hara Krishna, Ram Nam, Hum, AH, AUM, HAR, Saat, Sat Naam. Naast deze woorden zijn er nog veel verschillende varianten van woorden of zinnen die je kunt gebruiken. Je kunt voor de mantra’s ook affirmatie herhalen waardoor je bewust werkt aan die gebieden in je leven die aandacht vragen.

Een mantra of een Japa meditatie wordt meestal beoefend in een kleermakerszit of lotushouding zittende op matje of een kussentje. Begin de meditatie door rustig te gaan zitten en langzaam te ontspannen. Haal een paar keer rustig adem en begin dan langzaam met een diepe inademing. Bij de uitademing spreek je het woord uit en houd je de toon van het woord zo lang mogelijk vast waardoor er trilling ontstaat.

In de traditionele vorm van Japa meditatie wordt gebruik gemaakt van een mala. Dit is een soort rozenkrans ofmala

ketting die is voorzien van 108 kralen waarvan één kraal groter is dan de andere kralen. Hiermee kun je bepalen waar je begint en waar je eindigt. Deze mala heb je in je handen om je mantra’s te kunnen tellen. Je begint bij de dikke Kraal en na elke mantra ga je een kraal verder. Nadat je 108 kralen hebt doorlopen kun je stoppen of verder gaan met een volgende ronde.

Door het regelmatig beoefenen van deze vorm van meditatie maak je jezelf vredig en rustig en roep je een gevoel van geluk op binnen jezelf.

BOEKEN TIP 1: “mediteren voor beginners” Dit is hèt boek voor iedereen die wel eens overwogen heeft om te gaan mediteren, maar niet wist waar te beginnen. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

 

BOEKEN TIP 2: “Meditatie”De eerste en de laatste vrijheid. Dit boek is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in meditatie. Voor meer informatie klik op onderstaande plaatje.

 

 

 

 

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.