Meditatie beste middel tegen verkoudheid

Mediteren en verkoudheidMeditatie is het beste natuurlijke preventiemiddel voor winterse kwaaltjes, dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers.

Volwassenen die regelmatig intensief sporten of een fikse wandeling maken, hebben ook minder last van verkoudheden dan wie niet beweegt, toonden wetenschappers aan de universiteit van Wisconsin-Madison aan na onderzoek onder 149 mensen. Een groep voerde mindfulness meditatie uit, hierbij is het belangrijk dat hersenen zich op het nu concentreren. Een andere groep jogde regelmatig gedurende acht weken, terwijl de derde groep niets deed.

Betere werknemers
De onderzoekers hielden de gezondheid van de vrijwilligers van september tot mei in de gaten en controleerden ze op symptomen als een loop- of verstopte neus, niezen en keelpijn. Ook werd een staal genomen van het neusslijmvlies. Wie mediteerde was 76 procent minder vaak afwezig van september tot mei in vergelijking met wie niets deed. Wie sportte, miste 48 procent minder dagen op het werk in deze periode. Meditatie kan de duur of de ernst van ontstekingen aan de ademhalingswegen met 50 procent beperken, bij sport is dit tot 40 procent.

Andere voordelen
Ook duurde de verkoudheid minder lang bij degene die sportte of mediteerde, deze patiënten sukkelden gemiddeld vijf dagen met hun symptomen, de personen in de controlegroep hadden er acht dagen last van. Professor Bruce Barret: ‘De griepprik is maar deels efficiënt in het voorkomen van winterse ziekten. Dat mindfullness meditatie de symptomen van een verkoudheid met 40 à 50 procent beperkt, is erg belangrijk. Het voordeel van sport is ongeveer 30 tot 40 procent.’ Voorgaand onderzoek toonde aan dat mindfulness mediteren je stemming verbetert, stress vermindert en je immuunsysteem een boost geeft.

Bron: Algemeen Dagblad

About the Author

Reacties (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Gezien de economische omstandigheden die ook hebben toegeslagen in alle ziekenhuizen kan ik
    Een op maat gemaakte cursus nek/schouder aanbieden, gegeven op een stoel met armleuningen of een
    bureau stoel met armleuningen.

    Laten we eens beginnen met het zuinig omgegaan met ons personeel
    Leef je eens in in de dagelijks aanhoudende stress die allen doormaken, er is geen moment van rust.

    Vooral het welzijn is van belang.
    Een balans tussen rust en activiteit is een van de belangrijkste punten die aanwezig zouden
    moeten zijn op alle afdelingen.
    Het zorgt voor een “adempauze” en daardoor vermindering van stress. (dit is klinisch bewezen)

    Zie het als een vorm van meditatie. De gemasseerde kan zich even 10 minuten ontspannen en daarna
    weer uitgerust aan de slag. Ook klachten van nek en schouder worden hierdoor voorkomen en/of ver-
    mindert of zelfs verdwijnen.

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.