Sporten en mediteren, een goede combinatie

sporten en mediteren een goede combinatieMisschien wel een nieuwe trend in Nederland en afkomstig uit de Verenigde Staten is de combinatie van intensief sporten, veelal hardlopen, met mediteren in de natuur. Mogelijk opmerkelijk dat het de Nederlander Hans Brugman is die dit in Texas heeft geïntroduceerd. Erg revolutionair voor een zeer conservatieve staat. Hans Brugman woont en werkt in de Verenigde Staten, maar is zo nu en dan in Nederland. Zijn familie woont nog in verschillende plaatsjes op de Veluwe.

Een basis leggen

Of het in Nederland aan gaat slaan, is maar de vraag, je hebt er namelijk natuur bij nodig. Opgegroeid met de Veluwe als zijn achtertuin is natuurmens Brugman zo’n twintig jaar geleden voor de liefde naar de Verenigde Staten gegaan. Van huis uit leraar en dit een tiental jaren geleden omgezet naar een combinatie van hobby en werk. Samen met zijn vrouw en zoon runt hij een aantal sportscholen in Texas. Met als basis Houston is hij een andere weg ingeslagen dan de meeste sportscholen.

Brugman heeft het zweverige van spiritualiteit gehaald en dit gecombineerd met het fysiek inspannende hardlopen. Langzaam heeft hij wat techniek bijgeschaafd of eigenlijk afgeschaafd en de rauwe randjes vanuit zijn enthousiasme omgezet naar een fysiek inspannend en mentaal ontspannend programma. De ochtend geniet de voorkeur om lekker op gang te komen of later op de avond om in alle rust in slaap te vallen. Spreekt voor zich dat dat programma een iets langer meditatiemoment aan het eind van de training heeft.

Natuur

De natuur is zoals gezegd een must en dat maakt het al wat moeilijker als je richting de randstad gaat. Maar dat neemt niet weg dat er wel allerlei parken zijn waar je mogelijk aan de slag zou kunnen gaan met een soort mindful sporten, want zo noemen de meeste mensen dit type lessen. Aangezien je het hardlopen ook door andere lichamelijk intensieve sporten kunt vervangen, geeft het veel mogelijkheden. Wat echter nog meer speelt, is dat je het zelf ook kunt doen …. zolang je maar wat “groene ruimte” om je heen hebt.

Aan de slag…

Warming up
De basis wordt gelegd met een korte maar stevige wandeling naar een groene plek. Tijdens het lopen worden er oefeningen gedaan om de spieren op te warmen en je merkt dat het minder intensief is dan de meeste warming up momenten voor het sporten. De wandeling zelf maakt ook onderdeel uit van de warming up en dat maakt dat je lichaam – zeker als je de vroege ochtend sessie neemt – heel rustig wakker wordt.

Tijdens de warming up worden er als vanzelfsprekend meditatiemomenten ingebouwd. Momenten dat je even het lichaam volledig ontspant en de geest alleen concentreert op de ademhaling. Een goede buikademhaling via de neus, waarbij de longen volgezogen worden, met de natuurlijke lucht. Waarbij, naast de fluisterstem van de docent, alleen het geluid van de omgeving gehoord wordt en welke zelfs het meditatiemoment intensiever kan laten zijn.

Hardlopen en mediteren
Langzaam kom je terug vanuit je meditatie, maar de natuurgeluiden blijven de boventoon voeren. Er wordt, behalve door de docent, dan ook niet gesproken. Hardlopen vindt plaats in het eigen tempo en dat houdt in dat het “werkgebied” voor de training best groot is.

Er zijn een drietal hardloopprogramma’s. Waarbij iedere sessie langzaam wordt opgebouwd van enkele minuten, tot zo’n tien minuten per keer. Iedere keer zit er een rustmoment in de vorm van een meditatiemoment in. Dit traject duurt in opbouw ongeveer een uur. Omdat mensen uitwaaieren, krijgen de groepen iemand mee die de tijd in de gaten houdt en dat is de enige persoon die mag praten gedurende de sessie.

Om de hardloopsessies nog wat intensiever in te vullen, krijgt een groep die wat verder is met de duurloop ook intervaltraining mee. Korte stukken aanzetten tot een sprint om vervolgens weer te ontspannen in een stukje wandelen. Tijdens het wandelen moet je je volledig ontspannen, om vervolgens weer een sprint te trekken. Dit wordt opgebouwd van een drietal keer tot zo’n tien keer. Erg intensief!

De meditatie tijdens het lopen is met name het lichaam volledig te laten ontspannen met een goede ademhaling, een gewenst natuurmoment in je opnemen (dus ook als de zon niet schijnt, laat je deze in je geest wel toe of als je midden in de bossen staat kan zomaar het ruizen van de zee voorbij komen) en tenslotte de spieren “loslaten”.
Om vervolgens heer rustig weer je volgende loopsessie te doen.

Cooling down
De cooling down maakt dat de spieren zich weer volledig ontspannen met wat rustige oefeningen voor de armen, de benen en de romp. Omdat het richting het slapen gaan gaat, worden de nekspieren heel ontspannen meegenomen tijdens de oefeningen en mediteer je meer op de geluiden van de fluisterstem van de docent. Deze brengt je in een volledige ontspannenheid.

Tot slot

Voor sommige mensen is het wennen, omdat ze gewend zijn met hardlopen een fysieke inspanning te leveren en het voelt veel minder als inspanning. Als beginner voel je ongetwijfeld ook de dag erna enige spierpijn, want ook met meditatie kan je dat niet voorkomen.

Bron:InfoNu.nl

Op zoek naar het hart van wijsheidBoeken Tip: Op zoek naar het hart van wijsheid. Het pad van inzichtmeditatie is een verkenningstocht door lichaam en geest om de ware aard van iedere ervaring duidelijk en helder te leren zien. Voor iedereen die deze weg wil ontdekken, maar ook voor wie al langer dit pad bewandelt, is dit internationaal bekende boek een welkome metgezel. ( Dit is een boek dat iedereen zou moeten hebben gelezen. Het geeft veel antwoorden op vragen die je tijdens het mediteren tegenkomt.) Klik hier of op het plaatje van het boek om er meer over te lezen

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.