Eenvoudige concentratie/meditatie oefening

concentratie/meditatie oefeningDe essentie van concentratie is de mogelijkheid om je op één ding te focussen gedurende een bepaalde tijd. Deze focus op één bepaald punt is essentieel voor een goede meditatie. Als we regelmatig concentratie oefeningen doen zal dit zeker helpen bij het mediteren. In deze eenvoudige meditatie zullen we ons concentreren op één ding. In deze oefening ga jij je concentreren op je ademhaling.

Je gaat je bij deze oefening dus volledig concentreren op je ademhaling. Een belangrijke motivatie om te mediteren is je gedachten stil te maken. Dit lijkt in het begin moeilijk maar door regelmatig te oefenen gaat het steeds gemakkelijker.

Eenvoudige meditatie/concentratie oefening – ademhaling

  1. Wees je bewust van je ademhaling en let er op dat jij je ademhaling niet gaat forceren of bewust probeert te sturen. Probeer rustig en ontspannen te ademen. Als iemand een veer voor je neus zou houden laat deze dan zo weinig mogelijk bewegen.
  2. Als je inademt, voel dan hoe je rust en vrede inademt. Probeer je nu te verbeelden hoe deze rust en vrede zich verdeeld over je gehele lichaam.
  3. Als je uitademt voel je hoe al je angst, spanningen en zorgen je lichaam verlaten.
  4. Na het inademen kun je je adem even vasthouden. Op het moment dat jij je adem vasthoud concentreer je dan op de rust en laat op dat moment geen gedachten bij je opkomen.
  5. Het doel is om je volledig bewust te worden van je ademhaling. Probeer volledig op te gaan in je ademhalingsmeditatieademhaling. Deze oefening is meer dan het alleen op een automatische manier adem halen. We proberen tijdens de oefening middels onze verbeelding een gevoel te creëren van rust en vrede.
  6. Door je uitsluitend te concentreren op de ontspannende beweging van je ademhaling schakelen je langzaam je normale denkproces uit. Door dit regelmatig te beoefenen komen je in een meditatieve toestand (trance).

In het begin kun je deze oefening gedurende 5 minuten doen maar op termijn moet je proberen deze oefening steeds verder uit te bouwen van 5 naar 10 minuten en van 10 naar 15 minuten. Bij een goede meditatie gaat het niet om de lengte van de meditatie maar meer om de tijd die je geconcentreerd en in volledige rust kunt zitten zonder steeds te worden afgeleid door gedachten die zich aandienen.

De oefening is zeer eenvoudig maar dat is ook juist de bedoeling van mediteren. Het grootste probleem bij mediteren is dat we normaal gewend zijn aan problemen en moeilijkheden. Het feit dat we nu niet hoeven na te denken over moeilijke en complexe zaken en je alleen maar richt op deze eenvoudige oefening maakt de oefening moeilijk. Probeer je meditatie niet te analyseren in je hoofd maar probeer zoveel mogelijk mee te gaan in deze nieuwe ervaring. Als je voor 5 minuten de innerlijke stilte en rust weet vast te houden zul je een volledig nieuw bewustzijn ervaren.

About the Author

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.